Ørsted - Arealoptimering som katalysator for ny firmakultur

Situation:
Behov for arealoptimering dels for at reducere omkostninger dels for at skabe en ny forretningskultur med mere tværgående samarbejde med 'one company' tankegang.

Indsats:

Oplæg til porteføljestrategi baseret på dataindsamling, feltstudie og scenarier for konkret implementering

Beslutning i koncernledelsen og udmelding til de enkelte forretningsområder

Involverende proces med repræsentanter for hvert forretningsområde faciliteret af Ørsted FM’s projektledelse og understøttet af arkitekt og bygherrerådgiver.

Gennemførelse af det samlede projekt i en række mindre projekter imens lokationerne stadig er daglig arbejdsplads. Faste månedlige projektmøder fælles for alle forretningsområder for koordinering og status  Jævnlige opdateringer på intranet om status og planer.

Efter afslutning af projektet gennemføres en ’tour de chambres’, hvor hvert forretningsområde/klynge af bygninger på skift holder åbent hus og indvielse for alle medarbejderne.


Resultat:

10% reduktion af areal fra 7 lokationer til 5 lokationer

Årlig driftsbesparelse min. kr. 5,6 mio.

Skabt 350 ekstra arbejdspladser for vækst med ny fleksibel indretning med aktivitetsbaserede arbejdspladser.

Forbedring af indeklima og mødeforhold gennem opdatering af bygningerne




Download Case Ørsted som pdf