FM3.dk logo
     
Right-sourcing af Facilities Management opgaver

Situation:


I en mellemstor virksomhed (ca. 180 medarbejdere) løses dele af FM opgaverne internt (bl.a. reception), mens en række øvrige FM opgaver er outsourcet til flere forskellige servicefirmaer og leverandører.

Medarbejderne udtrykker ofte utilfredshed med servicen (bl.a. rengøringen). Der er ikke overblik over hvem der levere hvilke ydelser og nogle ydelser har flere leverandører. Tillige uklarhed om serviceomfang fra udlejeren af virksomhedens domicil.

Indsats:

Afdækning af servicebehov for virksomheden og afklaring om hvilke ydelser der skal leveres af medarbejdere og hvilke fra eksterne.

Entydige beskrivelser af service niveau og omfang (beskrevet i service level agreements - SLA) og kvalitetssikring heraf.

Udbud til en række leverandører, der førte til valg af nogle få FM-levarandører, der dækkede hver deres specialer.

Ændring af receptionsfunktionen til et egentlig FM service center og som intern FM controller funktion gennem uddannelse af receptionisterne.

Resultat:

Meget større tilfredshed blandt medarbejderne med receptions og FM-funktionen.

Samlet besparelse på ca. 15% på udgifterne til FM-opgaverne og en forbedring af kvaliteten.

Større arbejdsglæde i receptionerne, der nu deltager aktivt i at sikre virksomhedens medarbejdere og gæster en god service.

 

fm3 case outsourcing af facilities management