Råd om
Right-sourcing af Facility Service ydelser
skaber gode rammer for CA a-kasse
Situation:
CA A-kasse, en landsdækkende a-kasse inden for business, ledelse og økonomi, gik fra at være lejer til at være ejer.
En ny situation, hvor CA A-kasse selv skulle løfte ansvaret for alle FM ydelser og håndtering af egen domicilejendom. Tidsplan for indflytning i det nye domicil var stram med behov for, at alle serviceydelser og FM aktiviteter var på plads og klar fra dag et.
Indsats:
•
En dialog med CA's ledelse afdækkede potentialet, samt hvilke aktiviteter CA selv skulle varetage, og hvilke der skulle udføres af andre.
•
En single-service strategi med tre forskellige serviceleverandører blev valgt. Èn til at varetage kantine og mødeservicering, én til rengøring og en serviceleverandør til at sikre drift- og vedligehold af bygning og udenomsarealer.
•
Gennem udvælgelse af 3-4 serviceleverandører pr. områder, der matchede CA og gennemførelse af et udbud blev valgt de leverandører, der havde den bedste kvalitet til prisen.
•
Udbudsmaterialet, med bl.a. Service Level Agreement (SLA) og Key Performance Indicators (KPI), dannede grundlag for udarbejdelse af kontrakter med hver leverandør og for efterfølgende opfølgning af serviceleverancerne.
Resultat:
•
Serviceleverancerne er med udgangspunkt i CA's behov og situation.
•
Budgetsikkerhed med kendt prisstruktur, 'open books' og ingen skjulte omkostninger.
•
Et kundeorienteret kontraktsgrundlag, der sikrer løbende opfølgning og tilpasninger af aftalerne.
•
Serviceleverancerne blev startet på indflytningstidspunktet, selv med en meget stram tidsplan.
•
Online opfølgning på leverancerne, hvor leverandørene selv rapporterer status på de aftalte KPI'er.
•
Tid til det væsentligste, da CA kun skal anvende begrænset tid til opfølgning.